onsdag 2. april 2008

Yrkesetikk

Onsdag, torsdag og fredag etter påske hadde vi et sammarbeidsprosjekt i KRL og pedagogikk. Onsdagen hadde vi innføring i dette med skikkethet, litt om moral og etikk, og om opplysningsplikt og taushetsplikt.
Dette var kjempe spennende, og jeg ser hvor relevant det er for meg i arbeidslivet.
Etter denne informasjonsdelen gikk vi sammen i grupper hvor vi skulle utarbeide ti yrkesetiske regler for lærere som vi syntes var viktige, og så skulle vi også se på fire ulike caser som gikk på dette med ulike situasjoner som vi kan møte når vi kommer ut i arbeidslivet.

Måten gruppa vår valgte å jobbe på var at vi først utarbeidet de ti yrkesetiske reglene i lag, og dette var det vi kom fram til:

1.Læreren skal overholde sin taushetsplikt og opplysningsplikt
2.Læreren skal ha faglig og didaktisk kompetanse
3.En lærer skal være sosial og vise omsorg for elevene, herunder se hver elev som enkeltindivid
4.En lærer skal kunne tilpasse seg elevenes læringsnivå, for å betre kunne tilrettelegge for tilpasset opplæring
5.En lærer skal vise respekt for sine elever og kolleger
6.En lærer skal være inkluderende
7.Læreren skal ha et godt samarbeid med foreldre/foresatte
8.Læreren skal kunne variere skoledagen
9.En lærer skal være etisk bevisst
10.Læreren skal være en god rollemodell for elevene

Etterpå vi hadde laget de yrkesetiske budene trakk vi hver vår case. Her skulle vi svare på ulike spørsmål rundt den casen, og vi fant ut at for å effektivisere det litt så tok vi hver vår.
Da vi møttes på torsdagen begynte vi på case 1. Her la den personen som hadde jobbet med denne casen den frem for oss andre, og så jobbet vi oss gjennom den ut fra det den personen hadde svart.

Slik gjorde vi også med de tre andre casene, og på den måten fikk vi et godt innblikk i alle casene alle mann, men uten at vi jobbet oss i hjel med å sette oss inn i alle casene i lag.

Jeg synes gruppa, som var meg, Mariann, Ane og Kenneth, fungerte veldig bra i lag. Litt uenigheter rundt noen av tolkningene var det jo, men det er slik en må regne med, og vi ble enige til slutt, eller vi ble enige om å være uenige..
På fredagen var det tid for framføring. Vi var fem grupper, ei gruppe presenterte sine yrkesetiskeregler, mens de andre gruppene presenterte hver sin case. Etter presentasjonene, ble det lagt opp til diskusjon rundt casene, og alle fikk være med å si sine tolkninger og meninger.

Denne måten å jobbe på synes jeg var kjempe kjekk. Jeg tror det er viktig at vi bytter litt på de "vante" gruppene, for det er lett at vi henger oss opp i en måte å jobbe på. Det er derfor veldig viktig at vi kan få ideer og innspill fra andre, for selv om vi synes en ting er best så kan en annen egentlig være det, men vi har ikke sett den muligheten.
Hele opplegget disse tre dagene synes jeg var bra. Det at vi hadde en god innføring så nerme arbeidet var viktig. Det at vi måtte legge fram det vi hadde funnet synes jeg var kjempe bra av to hovedgrunner:

For det første så synes jeg det var viktig for å få frem andre sine tanker og tolkninger. Vi i gruppa hadde jo kommet fram til en tilkning og måter vi ville gjort det på. Men jeg fikk mye ut av det å diskutere i klassen etterpå, for da kom det fram masse ting som jeg ikke hadde tenkt på. Som jeg har skrevet en del om i mitt innlegg om tilpasset opplæring, så er vi alle forskjellige, og det synes jeg kom godt fram denne fredagen. Ikke bare hadde vi sett på casene på ulike måter, vi hadde også mange forskjellige meninger, og erfarringer som lå til grunn for disse meningene. Veldig interessant.
For det andre så er det kjempe viktig dette med det muntlige. Vi skal faktisk bli lærere, og det store deler av vårt yrke dreier seg om, er akkurat dette med å stå foran folk å snakke. Vi må undervise elevene, vi må ta til ordet i team-møter, personalmøter og vi må også holde foreldresamtaler og foreldremøter. Det er derfor kjempe viktig at vi får øvd oss på å snakkes i ulike forsamlinger, og jeg synes derfor det var bra at vi hadde blanda klassene slik at vi fikk prøvd oss foran folk som vi ikke kjenner så godt.

Jeg synes at disse tre dagene var kjempe bra, og jeg fikk virkelig noe ut av det. Det var veldig lærerikt og kjekt, og det var også så bra at klassen ble så engasjerte i diskusjonen. Håper på flere av en slik type oppgaver.

4 kommentarer:

Trond Hafstad sa...

hei du

ser du likte temaet om yrkesetikk, må sei meg heilt enige i det altså, det va någen kjekke daga.

har du någen tanka rundt den måten å jobba på, å den måten å legge fram arbeidet på til slutt?

Sissel Haugen sa...

Hei Trond.
Takk for kommentar, jeg legger til i innlegget mitt tankene mine rundt denne måten å arbeide på.
-Sissel

Trond Hafstad sa...

hei

må sei meg enige i det altså. Du gir gode refleksjoner rundt arbeidsmåten, så få vi håpe at lærerne tar ballen videre å serverer oss litt mer ved en senere anledning.

Stå på

Kari sa...

Hei Sissel!
Trur eg skulle kommentere deg i april:) Er litt treig, men det har vore så mykje at eg ikkje heilt har fått det med meg ;)Har lest litt av det du har skrevet, og synast du reflekterer godt. Du får med deg mange viktige punkt :)Kjekt å lese! Er heilt einig med deg i at desse dagane med yrkesetisk seminar var veldig kjekke og lærerike, og eg vonar som du, at me får fleire slike økter! Fint at du får fram kor viktig det er for oss å øve oss på å prate framfor ei forsamling, og til ulike grupper av menneske. Det er jo ein vesentleg del av det å vere lærar!