torsdag 3. april 2008

Tilpasset opplæring

Mandag 31. Mars hadde Åshild om tilpasset opplæring. Dette synes jeg er et kjempe interessant tema, så jeg så fram til denne økta på forhånd.
Da jeg i forbindelse med motivasjonsoppgava åpnet boka om tilpasset og inkluderende opplæring for alle, fant jeg ut at dette er jo en kjempe god bok. Jeg satte meg da godt til rette med markeringspenn og kulepenn, og begynte å lese og notere. Dette er virkelig ei god bok, som bør leses fra perm til perm. Her står det om det meste som vi som lærere kan komme bort i. Forfatterne går ikke kjempe dypt inn i emnene, men det er etter hvert emne forslag til utfyllende litteratur, så dette synes jeg var kjempe bra.

Dette med tilpasset opplæring er kjempe viktig, og jeg fikk selv et stort innblikk i dette i praksis. Vi hadde nemlig noen elever i klassen som hadde spesielle behov, og som vi derfor måtte lage differensierte lekse- og arbeidsplaner til. Jeg merket hvordan jeg endret meg når jeg snakket med disse elevene, hvor jeg da var nødt for å tilpasse meg deres nivå.

Ettersom vi i Norge, går etter at vi skal ha en skole for alle, må vi forberede oss på at vi garantert kommer til å måtte ta i bruk tilpasset opplæring. Lærere må generelt være lett tilpasningsdyktige, for om en ikke har spesialelever i klassen, så er vi mennesker ulike. Vi må derfor ikke bare kunne tilpasse undervisningen, men også måten vi snakkes med elevene på. Vi kan ikke snakke med elevene på en slik måte som vi snakkes med kollegaer, og vi kan ikke snakke med kollegaer som vi snakker med venner og familie. Og dette gjelder ikke bare i læreryrket. Men også hver av elevene må vi kanskje regulere hvordan vi snakker til, hvilke ord og uttrykk vi bruker, og litt med tempo og nivå. Alle er vi forskjellige, og det er så viktig å ha det som et fokus.

Så er det undervisningen. Hvordan kan vi i en klasse med så mange forskjellige typer elever, undervise på en måte som når inn til alle? Det er nok ikke mulig, og det er her derfor viktig med variasjon. Variasjon er viktig for at vi skal kunne fange alle elevene i en eller annen form for undervisning. Noen lærer best av tavleundervisning, noen av å jobbe selvstendig, andre i grupper, mens andre der igjen lærer best ute i naturen.
I denne økta om tilpasset opplæring fikk vi i oppgave å lage et undervisningsopplegg der vi hadde fokus på nivå, fag og gruppe. I mi gruppe kom vi fram til at vi synes stasjonsarbeid er god form for undervisning der en kan lettere nå inn til flere elever.
Vi satte derfor opp grupper som er inndelt på elevenes nivå, og laget en stasjonsrunde:

1. Lærestasjon
2. Oppgavestasjon
3. Butikk
4. Spill på ps

Vi passet også på at dersom vi skulle brukt dette i praksis, så hadde vi satt den svakeste gruppen til å begynne på stasjon 1. Dette for at de skal ha de siste, ”kjekke” stasjonen til slutt som en slags ytre motivasjon. Dette også på grunn av at konsentrasjonen deres er størst tidligst på dagen. Ut fra at gruppene er delt på nivå, kan læreren som er på lærestasjonen lett tilpasse undervisningen ut fra hvilken gruppe han/hun har.
Jeg synes denne økta var veldig bra, og jeg fikk mye ut av den, og jeg kunne lett trekke paralleller til egne erfaringer i praksis, og det synes jeg var spennende.

3 kommentarer:

Rebekka sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Rebekka sa...

Hei :D
Eg syns at det var lurt at dei svakaste elevane skulle få det mest teoretiske fyst, sånn at dei hadde noko å sjå fram mot :D Det var ein intresant "vri", som eg trur at resten av klassen ikkje hadde tenkt på. Dei sa ikkje noko om det i det minste.

Har du noko tankar rundt det med tilpassa opplæring i forhold til til dømes kompetansemåla og opplæringslova? Og hva med fritak frå til dømes karakterar?

Kari sa...

Hei!
Må seie meg einig med Rebekka om at det var ein lur "vri" å starte stasjonsarbeidet slik du har skrevet om her! Verkar som eit godt opplegg. Du skreiv i eit anna innlegg om at du synast det var lærerikt å lese andre studentar sine bloggar, og det må eg berre slutta meg til! Synest du skriv veldig godt, og at eg lærer mykje av å lesa bloggen din. Har dei forresten noko opplegg for tilpassa opplæring på Skåredalen skule, utover det du har skrevet om i innlegget ditt her? (ref. min blogg, der eg skriv om IUP (Individuell Utviklings Plan)på Langeland skule).
Kari :-)