Stoffet vi hadde om mandag 4.februar synes jeg var veldig tungt, og det var vanskelig å følge med. Kanskje kan det ha med at jeg ikke var så veldig motivert, ettersom jeg ikke fikk så mye ut av sist økt.
Men det var spesielt to ting som jeg la merke til og fant interesse for i forelesningen.
Det ene var dette med menneskets sine åtte aldrer:
1. Spedbarnsalder
2. Tidlig barndom
3. Småbarnsalder
4. Skolealder
5. Pubertet
6. Ungdomsalder
7. Tidlig voksen alder
8. Modenhet
Dette synes jeg var kjempe interessant.
Den andre tingen som jeg ”hang” meg opp i, var dette med tolking av suksess. Når jeg leste det svart på hvitt hvordan gutter og jenter tolker suksess og nederlag forskjellig, så jeg fort at det er jo slik det er. Og det var dette som var så spennende. For jeg har egentlig aldri tenkt over det, men ganske spennende.
Det med at gutter tolker suksess de gjør med at de har store evner om emnet, mens jenter skylder suksessen på flaks eller at det var lette oppgaver.
Ser vi derimot på hvordan de tolker nederlag ser vi at guttene skylder dette på uflaks, mens jentene skylder det på at de mangler evner. Ut av dette ser vi egentlig at gutter er mer opptatt av at de egentlig kan det meste, og at går noe i mot dem så har de bare hatt uflaks eller en dårlig da. Jentene har en mer passiv holdning til sine kunnskaper, og skylder på flaks dersom de gjør det bra med noe.
Gruppeoppgava som gikk på kjønnsproblematikken i skole var grei å jobbe med. Gruppa jobba bra, og vi fant en konklusjon i gruppa som gikk ut på at vi synes at det ikke er kjønnsproblematikk i skolen, men at det er en kjønnsforskjell, og den forskjellen mellom disse to er vesentlig.
onsdag 2. april 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar