onsdag 2. april 2008

Siste praksis periode

Denne praksis perioden virkelig storkoste jeg meg! Vi hadde fordelt timer og oppgaver før vinterferien, og kommet godt i gang med planlegginga. Det var kjempe herlig, for da vi plutselig stod midt opp i praksis, så gikk all planlegging og arbeid kjempe fint.
Jeg var egentlig overrasket over hvor lite tid det gikk på å planlegge. Det var ikke det at jeg ikke gjorde jobben min, men det var nok det at vi var så godt forberedt som vi var.
Praksisgruppa synes jeg fungerer kjempe bra i lag. Jeg kan nok snakke ganske mye i blant, men jeg vet om det og har sagt til de andre i gruppa at de må bare gi meg beskjed… Så det går bra!
Jeg vil også rette lyset litt mot Ida. Jeg synes hun var kjempe flink i praksisperioden, og hun hadde en super innsats. Bare et par uker før termin, og så står hun slik på. Det synes jeg det står respekt av!

Jeg må si at jeg synes det er litt rart at vi liksom ikke skal være i klassen ”vår” mer. Vi ble så godt knyttet både til elevene, praksislæreren vår, og de andre lærerne på trinnet. Alle var kjempe greie med oss, tok oss godt i mot, og hjalp oss masse.
Vi fikk virkelig tatt oss ut, både med forming av timeplan, lekseplan og i de enkelte fagene. Vi hadde egentlig helt fri tøyler, men jeg regner jo med at praksislæreren vår hadde sagt det om hun ikke var fornøyd da..

I forhold til sist praksisperiode, skulle vi nå ha fokus på den 5.grunnleggende ferdigheten IKT. Vi har hatt enkelte innslag av IKT i de fleste fagene opp til flere ganger. Vi har vært innom IKT i forbindelse med matematikk, norsk, engelsk og KRL. Dette har vært i forbindelse med stasjonsarbeid eller arbeidsplan.
Elevene er ivrige når de setter i gang med IKT, men ulempen er at dersom en ikke følger alle godt nok opp, så jobber nok de fleste med et altfor lavt nivå i forhold til det de skal. Men ellers så virker det ut som elevene synes det er både kjekt og lærerikt å bruke pc i undervisningen, og dette med variasjon er med på å øke motivasjonen deres.
Jeg prøvde meg også med google earth i KRL, og dette syntes elevene var kjempe stas. Vi havnet litt på ”viddene” i forhold til hva vi skulle, men jeg synes det er viktig at elevene får kjennskap til ulike programmer på nett.

Jeg hadde før denne perioden satt meg opp et personlig mål. Mitt hovedmål var at jeg skulle ha mer fokus på og observere de elevene med spesielle behov. I dette inngår hvordan en tilrettelegger for de, og hvordan de fungerer i det dagligdagse alene og sammen med andre.

Men nå er det altså over. Jeg har lært masse av alle de ukene i praksis, og jeg gleder meg allerede til neste til vi skal ut i praksis igjen. Det er utrolig spennende og lærerikt, og jeg synes det er kjempe viktig at vi har så masse praksis i lærerutdanninga. Jeg har vertfall fått et virkelig innblikk i en lærers hverdag, og praksisen har bare gjort meg mer bevisst på at det er lærer jeg vil bli.

Jeg ser frem til fortsettelsen :)

3 kommentarer:

Mona H sa...

Hei Sissel! Så kjekt at du og har kost deg i praksisperioden!
Eg trur oh det blir rart å at neste gong me ska i praksis, skal me i ein ny klasse. Det er litt trist eigentleg. Men eg trur nok at me kjem te å lika oss i den nye praksisklassen me kjem i :)
I denne praksisperioden skulle me ha eit lite forkus på bruk av ikt, fekk de brukt noko ikt i undervisninga? :)

Sissel Haugen sa...

Hei Mona.
Jeg har nå lagt til i innlegget om hvordan vi brukte IKT i praksis.
Takk for kommentar, og håper du er fornøyd med svaret :)

-Sissel :)

Mariann Habbestad sa...

Hei Sissel:)
Eg lurar på kva for nokre personlege mål du satte deg for denne perioden? Nådde du dei eventuelt?:)