Jeg hadde i uke 38 praksis i 4.klasse ved Skåredalen skole. Når jeg skulle sette i gang og observere så jeg hvor viktig det var de punktene vikk gjennom i pedagogikken om observasjon. Jeg synes deg var spennende å observere elevene helt fra når de kom om morgenen til de gikk hjem for dagen. Det var interessant å se hvordan de jobbet, både alene og sammen med andre.
Jeg brukte også litt tid på å observere hvordan læreren la opp timene og hvordan hun drev undervisningen. Det er noe som jeg selv synes er viktig ettersom jeg selv skal bli lærer så er det litt kjekt å se ulike metoder som andre lærere underviser på. Også i forhold til neste år, hvordan forskjellen er mellom å undervise i ulike klassenivåer.
Jeg følte at jeg ble litt kjent med klasse og hvordan de fungerte denne uken. Jeg fant ut at elevene i klassen er veldig ulike, og jeg fikk også mistanke om at det var noen spesialelever i klassen. Dette kunne læreren min etter hvert bekrefte. Jeg lærte mye om hvordan timene deres var satt sammen, og måten ting fungerte på i forhold til samarbeid med den andre klassen på 4.trinn. Elevene var veldig nysgjerrige, og vi ble stilt spørsmål om både det ene og det andre. Men det var bare koselig.
I forhold til skolen generelt, følte jeg ikke at jeg lærte noe særlig bare av observasjonen. Det gikk mest på rutiner i forhold til friminutt, matpauser og avløsning i vaktsystemet ute.
Når det gjelder observasjon i skolen generelt så er dette viktig. Det er viktig først og fremst for å kunne bli kjent med elevene og deres personlighet og reaksjoner. Senere er det viktig for å kunne bli kjent med elevenes nivå for å kunne tilrettelegge undervisningen til hver enkelt. Det er også veldig viktig å bli kjent med elevene for senere og eventuelt kunne legge merke til dersom de har store adferdsendringer, for da å måtte se nærmere på det om det skyldes vanlige utvikling, eller om det er noe som har skjedd med eleven på skolen, i hjemmet eller på fritiden som ikke er bra for vedkommende.
Jeg synes observasjonspraksisen var spennende, og jeg ser fram til de to neste ukene med praksis der vi får ta litt mer del i arbeidet.
Seminardagen på HSH fikk jeg dessverre ikke med meg, da jeg denne dagen var syk.
tirsdag 9. oktober 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
3 kommentarer:
Hei, Sissel...
Det var ei grei oppsummering av veka på Skåredalen, flott at du såg nytteverdien og at du fekk såpass mykje utav desse 4 dagane...
Birgit :-)
Hei Sissel!! :) Bra å ha deg tilbake på skulen, og å høyre at stemmen er på god veg tilbake og. Ting har vore litt hektisk dei siste vekene, men i morga skal eg gå lesa bloggen din og gjere eit tappert forsøk på å vere ein kritisk ven! :)
Hei Sissel!! :)
Det blei ein lång dag, faktisk ei veke. Unnskyld!
Men no har eg lest bloggen din. Mykje spennande lesing, og eg er veldig enig med deg i det du skriv i innlegga dine. Eg trur læraryrket blir ein utfordring, med mykje variert å gjere, og månge forskjellige elevar å ta hensyn til. Eg trur ikkje me får ein kjedeleg kvardag når me er ferdig utdanna. Blir spennande å sjå om du havnar i barneskulen eller ungdomsskulen då! Bra me får prøva oss på alle trinn gjennom praksisperiodane. Eg ser fram til at me ska få høve til å prøva oss endå meir i jobben når me skal ut i neste praksisperiode, ikkje berre observera. Sjølv om observeringa var bra, og viktig for den vidare utdanninga.
Korleis gjekk det med gruppeoppgåva i pedagogikk? Blir spennande å sjå framføringa deira på måndag.
Ha ei fin helg Sissel! :) Helsing Marianne!
Ps: Eg fekk ikkje sett fotoboka di på måndag. Glemte det heilt midt i alle nervene for framføringa, og håplausheten i matematikken. Hadde vore kjekt om du tok ho med ein annan dag, har veldig lyst å sjå! :)
Legg inn en kommentar