søndag 4. november 2007

Didaktikk, kunnskapsløftet og læreplanene

Mandag 24.september hadde vi om didaktikk, kunnskapsløftet og læreplanene. Vi gikk nærmere inn på disse for å se hva det betyr.

Det som fanget meg mest var dette med læreplanene. Det med hvordan de står skrevet, hvordan de oppfattes, iverksettes og erfares. Jeg har på en måte ikke helt tenkt over at reaksjonen på hvordan en arbeider med læreplanene kan oppfattes så individuelt. Så jeg syntes det var spennende å se litt på de faktorene som er med på å bestemme hva som gjør at læreplanene oppfattes av hver enkelt lærer, forelder/foresatte og skolen.

Philip Jackson lanserte i 1968 i boka ”Life” begrepet ”the hidden curriculum”. Den inneholder de tingene vi lærer oss I skolen som ikke står I læreplanene:
-Å vente på tur
-Å bli avbrutt i arbeidet
-Å arbeide med noe en ikke er interessert i
-Å tåle urettferdighet
-Å underkaste seg makt
-Å tenke først og fremst på seg selv – å hjelpe noen eller selv få hjelp var fusk

Midt i økta gikk vi i grupper i praksisgruppene. Da hadde vi fått i oppgave å se nærmere på de ulike mennesketypene.
-Det meningssøkende mennesket
-Det skapende mennesket
-Det arbeidende mennesket
-Det allmenndannede mennesket
-Det samarbeidende mennesket
-Det miljøbevisste mennesket
-Det integrerte mennesket.


Vi hadde ikke så veldig god tid, så derfor skummet vi gjennom og skrev ned de punktene vi syntes var viktige for hver av typene. Etterpå kom vi sammen igjen i klasserommet hvor vi gikk gjennom det vi hadde gjort i grupper. Vi hadde skrevet ned de fleste punktene som ble sagt, men vi fikk også noen andre som andre hadde fått med seg. Det arbeidet vi gjorde her er veldig viktig. Det å sette seg slik inn i de ulike typene og hvordan en skal undervise er kjempe viktig for å kunne være en god lærer. Så egentlig synes jeg at det var litt liten tid og fokus på dette, men da er det heller opp til meg selv å sette meg litt ned mer i dette.

På slutten av timen fikk vi ei oppgave i ulike undervisningsmetoder. Jeg fikk elevbedrift som oppgave, og dette ble jeg glad for. I den 4. Klassen hvor jeg har praksis driver de masse med butikk, og jeg tror at dette med elevbedrift er noe en kan ha på alle trinn, bare avhengig av hvor omfattende det er og vanskelighetsgrad og utfordring.

Ingen kommentarer: