I denne økta gikk vi inn på læreren sitt mandat og oppgaver.
Ordet mandat kommer av det latinske ordet mandatum, og betyr: noe som er betrodd en, oppdrag, verv; fullmakt (til å utføre et oppdrag e.l.; styring, forvaltning). I læreryrket kommer mandatet fra foreldrene og samfunnet.
Vi var blant annet innom opplæringsloven. Denne loven synes jeg det er interessant å sette meg litt inn, veldig viktig at vi har en slik lov her i Norge. Vi var også inne å så på noen av momenta i Lk-06 som er satt sammen av politikere men flere. Det er veldig viktig å ha slike planer for å ha noe å gå etter. For å få en fullstendig oversikt over læreplanene i Norge er det opprettet ei internettside som heter GREP. Her finnes alle planene med kompetansenivå med mer. GREP er veldig bra for at foreldre i skolen skal kunne ha en oversikt over hva elevene skal ha lært.
Når det gjelder å være lærer så tror jeg at det innebærer mye mer enn det folk tror. Lærerne har en viktig del av oppdragelsen din elevene, selv om hovedvekten er i hjemmet. En lærer må være omsorgsfull ovenfor sine elever, og en må like og kunne arbeide i team og sammen med kollegaer. En må også være strukturert, for å kunne holde tidsskjema, og for å følge læreplanene. Dette ser jeg på som et ”must” blant lærere, hvis ikke vil de nok møte mer problemer i sitt yrkesliv enn det som normalt ville vært.
Lærerne er med elevene i ganske mange timer i løpet av et skoleår, og det er derfor viktig å utvikle et godt og sosialt miljø i klassen. Det er viktig for at alle skal kunne trives og i det hele tatt prestere på skolen. Det å få til et klassemiljø som skaper trivsel er nok en av de største utfordringene som en lærer. Men er veldig viktig.
I Ogden står det at det er mulig å identifisere tre viktige aspekter ved lærerrollen.
1. Undervisningsfaktoren – handler om hvordan lærere tilrettlegger læringsbetingelsene i undervisningsgruppen
2. Relasjonsfaktoren – handler om hvordan lærere etablerer kontakt og skaper tillit i forhold til elevene.
3. Planleggings- og organiseringsfasen – handler om hvordan lærere gjennom hensiktsmessig bruk av rammebetingelser og læringsmiljøet tilrettelegger for optimal læring
Dette var noe som jeg virkelig fikk erfare da jeg var i praksis. Jeg så hvor viktig det var med planlegging, og det å kunne tilrettelegge for de enkelte elevene. Jeg fikk også et stort innblikk i hvor stor betydning det har å ha et godt forhold til elevene. Dersom en ikke har det, kan det være vanskelig for elevene å fungere greit i undervisningssammenheng, og kan dermed miste motivasjonen og lysten til å lære.
Det er også viktig å ha et godt forhold til elevene for å kunne finne ut hvor de ligger kunnskapsmessig, slik at vi igjen på beste mulig måte kan tilrettelegge undervisningen for dem.
På hjemmefronter leste jeg et utdrag fra boka ”Den gode lærer” av Inge Eidsvåg. Den handler i innledningen om hans egne erfaringer fra skolen og hvilket syn han hadde på de ulike lærerne sine. Videre kommer han inn på lærerrollens opprinnelse og videre historie. Det første som slo meg da det stod skrevet at de første lærerne var fra 3500-3000 f.kr og at de første skolene ble startet i ca år 3000 f. kr. Aldri om jeg hadde trodd det startet så tidlig, men samtidig så har jo ting blitt lært videre i alle år, så hele livet er jo en slags skole, selv om ikke alt går ut på å lære å skrive, regne og lese.
tirsdag 9. oktober 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar