I pedagogikken i uke 37 dreide undervisninga seg om observasjon.
Dette var forberedelse til observasjonspraksis i uke 38.
Når det gjelder det å observere så er det ikke så enkelt som en kanskje skulle tro. Det som fort kan bli et problem når en observerer er at en begynner å tolke det en ser. Når en observerer skal en kun se på det ytre, og forklare akkurat hva som skjer. En skal ikke forklare hva en tror som skjer, bare det som en ser med øynene.
Det fines ulike metoder for observasjon. En kan skrive loggbok, dagbok, notater, fortellinger, intervju, video og skildringer er noen. Men hele tiden må vi være bevisste på at vi kun skriver ned det som skjer som vi kan se.
Observasjon er et godt hjelpemiddel i skolen, og til å bedrive observasjon synes jeg loggbok er et veldig greit hjelpemiddel. Her kan en da se på eventuelle utviklinger, samt når, hvordan og hva som skjedde. Dersom vi kjenner elevene våre, kan vi bruke observasjon til å legge merke til eventuelle adferdsendringer, enten at de blir mer innesluttet, veldig utagerende eller annen type endring. Ut fra det kan vi kanskje finne ut dersom elevene ikke har det bra i hjemmet, ulike ting som påvirke de og så videre.
Observasjon er også viktig i forhold til å se hvordan elever samarbeider, og på den sosiale fronten. Ingen mennesker er like, og det er derfor det er så viktig at vi ser hver enkelt. Vi må se hvordan de handler i ulike situasjoner og hvordan de oppfører seg i det dagligdagse, for å lettere se dersom det skjer store endringer.
Loggbok er nok et hjelpemiddel som jeg selv kommer til å ta i bruk den dagen jeg kommer ut i skolen. Det er vanskelig å huske alle småting om elever, så det er veldig lurt å skrive det ned. Men det som da er viktig er at disse holdes kun for meg selv på grunn av taushetsplikten, og i selve loggboka at jeg ikke bruker opplysninger som kan knytte det til den enkelte elev.
Taushetsplikt er noe vi som lærere skriver under på, men vi har samtidig også meldeplikt. I følge forvaltningslova kan ikke offentlig ansatte i Norge si videre opplysninger de får om andre personer gjennom sitt arbeid. Overtredelser straffes etter straffelovens § 121. Taushetsplikten oppheves når det er grunn til å tro at et barn blir mishandlet eller utsatt for alvorlig omsorgssvikt, eller når et barn har vist vedvarende alvorlige adferdsvansker. Taushetsplikten kan også oppheves etter pålegg fra personer som er ansvarlige for å gjennomføre barnevernsloven, altså opplysningsplikt.
Videre i økta gikk vi mer inn på de ulike observasjonsmetodene, og hvordan vi kunne bruke disse i praksis.
Deretter fikk vi ei oppgave som jeg i utgangspunktet syntes virket spennende. Vi skulle plassere oss på en plass på skolen der vi skulle observere en person i 30 minutt. Vi i praksisgruppa valgte da å observere selve kantina. I begynnelsen var det spennende, men så gikk det mye i det samme. Det som ble et lite problem for oss var at vi først hadde valgt ut en person, men så plutselig gikk den og det kom en ny, og tilslutt så var det fire personer som jobbet i kantinen pluss alle kundene. Så det var en liten utfordring, og det ble litt kjedelig i lengden siden det gikk mye i det samme hele tiden.
Etterpå samlet vi oss i klasserommet og vi fortalte hva vi hadde observert og fikk høre hva andre grupper hadde observert.
Jeg synes denne oppgaven var grei, og vi fikk føle hvor vanskelig det er å kun observere, ikke tolke.
tirsdag 9. oktober 2007
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar