søndag 4. november 2007

Å leie basisgruppa på læringsarenaen

Mandag 1. Oktober var jeg ikke til stede på skolen, da jeg lå på sjukehuset og opererte mandlene. Men jeg har i ettertid lest gjennom og prøvd å sette meg inn i det som ble gjennomgått denne dagen. Derfor synes jeg at det er så bra når forelesningene blir lagt ut slik på fronter, for da er det ikke noe problem å henge med.

Temaet denne timen var hvordan leie basisgruppa på læringsarenaen. Her var det mange ting som jeg fikk veldig utbytte av å lese. Ting som er kjempe viktige og så utrolig sentrale i skolehverdagen. Det som er viktig for en lærer gjennom flere år er dette som Birgit kom inn på helt til å begynne med som handler om at verden utvikler seg. I vår verden vil dette si at dersom en er lærer i 40 år, så er det ganske mange forandringer en må gjennomgå. For verden utvikles stadig, men det tror jeg ikke menneskene gjør.

Den greske filosofen Sokrates sa for over 2000 år siden: "Ungdommen i dag bryr seg ikke om annet enn luksus og løssluppen livsførsel. Unge jenter og gutter oppfører seg dårligere enn før. De forakter alle autoriteter og har ingen respekt for alder og visdom. De reiser seg ikke når en eldre person kommer inn i rommet, og de er frekke mot foreldrene sine og andre. De forstyrrer hver eneste skikkelige samtale mellom fornuftige mennesker, de har dårlig bordskikk, og de har blitt en skrekk for foreldrene og lærerne."
Ut fra disse ordene tror jeg ikke at menneskene endrer seg så veldig mye, men at det er verden rundt dem som endrer deres livssituasjon som gjør at livene til dagens ungdom er annerledes an hverdagen til ungdommen for 50 og 100 år siden.

Men det er selvfølgelig veldig viktig som lærer å tilpasse seg de forandringene som blir gjort i et samfunn, for å holde seg oppdatert og for å kunne følge elevene på en bedre måte. Et eksempel på dette er bruken av pc og ikke minst internett. Dersom en har to klasser hvor den ene klassen har en lærer som ikke kan bruke IKT, mens læreren i den andre klasse er flinke med denne bruken, er jeg sikker på at en ville kunne merke forskjell på disse elevene. Det er viktig at læreren følger opp dette, og henger med i utviklingen.

Alt dette med tilpasning i forhold til elevene er viktig. Det er viktig for å kunne skape et godt arbeidsmiljø og for å skape en god kjemi med hver enkelt elev. Det er også slik i dagens læreplaner at tilpasset undervisning i forhold til hver enkelt elev står veldig sentralt og da er det viktig at læreren lærer hver enkelt elev å kjenne for å kunne gjøre dette mulig.

For at alle skal få henge med, er det viktig med variert undervisning. Det som passer for noen, passer ikke for andre. Og det er derfor så viktig å kjenne til ulike undervisningsmetoder, for å kunne få med seg flesteparten av antall elever. Noen liker best å høre på mens læreren står og underviser, mens andre liker dersom læreren bruker mer konkreter. Noen liker best å jobbe alene, mens andre igjen helst vil jobbe i grupper. Så variasjon er derfor noe alle lærere bør kjenne til, og de bør aktivt gå inn for å nytte de ulike undervisningsformene.

Men det er ikke bare hver enkelt som må stå i fokus. Det er også viktig med et godt samhold i klassen, eller basisgruppa, for at folk skal kunne trives og for at de skal kunne få vilje og ønske om å lære nye ting, og for at de igjen skal få et læringsutbytte av det.

En vil som lærer få mange utfordringer, og spesielt med dette som går på miljø. Det er derfor viktig at læreren er kompetent, og har evnen til å søke hjelp og rådgivning med andre dersom det skulle være nødvendig.
Birgit la ut ganske mange gode linker etter denne undervisningstimen, blant annet om mobbing, PALS, forbyggingstiltak og LP-modellen. Veldig bra å ha litt ekstra for å kunne forstå emnet bedre.

Det som fanget meg mest var dette linkene mot mobbing. Det er så bra at Opplæringsloven har fått et nytt kapittel som omhandler mobbing. Flere viktige tiltak er også satt i gang, slik som Olweus-prosjektet og Zero, som er et program mot mobbing. Mobbing kan være vanskelig å oppdage i skolen, og det er derfor som jeg skrev om i innlegget om observasjon, viktig at lærerne kjenner elevene sine. De kan da lettere oppdage mobbing dersom eleven endrer adferd.

Ingen kommentarer: