Nå har vi kommet helt til 26.november, to uker med praksis overstått, og jeg er egentlig veldig fornøyd med denne perioden. I dag har vi vært på tur for å komme oss litt. J Vi gikk en rundtur rundt ett vann rett der som Birgit bor. Det var en kjempe koselig tur, og jeg fikk snakket en del med folk som jeg ikke snakker så mye med til vanlig, blant annet noen i A-klassen. Vi gikk sammen i ulike grupper, og det ble snakket en del om erfaringer vi hadde gjort oss i løpet av praksisperioden og om hva som var gått bra og mindre bra.
Jeg synes det var kjekt å høre hva de andre hadde gjort, spesielt de som hadde vert i 4.klasse ved Langeland Skule for de hadde hatt noenlunde samme temaene som oss. Noe av det hadde vi løyst på samme måte, mens andre ting hadde vi valgt å gjøre annerledes.
Praten gikk også lett om andre ting på denne turen, og jeg tror det gjorde godt for alle å ha en tur i snøen med litt frisk luft. Og det var jo også et utrolig bra vær denne dagen.
Etterpå at vi hadde gått denne rundturen samlet vi oss hjemme hos Birgit. Her kom i sammen i ulike grupper, og mens Birgit laget vafler til oss vekslet vi erfaringer med resten på gruppa. Vi fikk også utdelt noen spørsmål i forhold til praksisperioden og disse erfaringene, men praten gikk så lett om praksisen at det egentlig ikke var nødvendig med disse spørsmålene, for det var så sentralt at vi kom innpå det likevel.
Jeg synes at denne praksisperioden var langt mer lærerik enn det observasjonspraksisen var, selv om jeg synes observasjonsuka var veldig nødvendig for at vi skulle ha et lite innblikk i hva vi gikk til da vi selv skulle prøve oss som lærere.
Jeg følte at jeg fikk et veldig stort innblikk i hva det vil si å være lærer nå disse to ukene, med forberedelse av timer, og laging av ukeplaner og arbeidsplaner. Men det var veldig kjekt. Vi brukte masse tid på å planlegge undervisninga, og her fant vi ut at diamantmodellen bare ble lettere og lettere å bruke. Da vi hadde den som utgangspunkt, var det mye lettere å ha kontroll på hva vi måtte huske å ta hensyn til, og det var ikke så lett å glemme ting som det kanskje hadde vært dersom vi ikke hadde hatt den.
Forberedelsene og planliggingen gikk veldig bra, og vi var alle enige om at vi ville prøve oss på mest mulig forskjellig, så vi planla alt fra vanlig tavleundervisning, til stasjoner, drama, tur med natursti, arbeidsplan, storyline og tid til veiledning/vurdering.
Noe av undervisningsmetodene var nok slik at jeg ikke kunne utført dersom jeg hadde vært lærer, men det som jeg ble mest overrasket over var hvor enkelt det var å bruke storyline. Dette er absolutt en metode som jeg selv ønsker å ta i bruk, og det kreves ikke så mye planlegging som en skulle tro. Elevene syntes også det var veldig kjekt, og her klarte vi virkelig å fange oppmerksomheten til de med spesielle behov. Så det synes jeg var kjempe kjekt.
En annen ting som vi gjorde var å framføre et dramastykke for elevene om gutten som sov i tempelet. Vi skulle jobbe med den teksten den dagen, og da elevene kom om morgenen hadde vi gjort om klasserommet til et tempel der vi var i frys i vår rolle da de kom inn. Etterpå dramatiserte vi teksten for de før vi resten av dagen jobbet videre med den. Jeg tror at dette er en tekst som elevene virkelig kommer til å huske.
Jeg synes hele praksisen gikk kjempe bra, og selv om det var enkelte ting som jeg ikke hadde gjort gikk alt over stor forventning. Elevene var flinke til følge oss, og vi var også veldig fornøyd med oppfølgingen vi fikk av læreren vår.
Nå skal vi bare sette i gang å jobbe med matte/pedagogikk oppgava…
tirsdag 8. januar 2008
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar