Mandag 5.november var det Åshild som skulle være med oss for å ha en innføring i planlegging ettersom vi skal i praksis neste uke. Målet med denne økta var å gjøre oss oppmerksomme på hva vi må ta hensyn til i forhold til planlegging av undervisninga.
Hun startet først med ti teser for hva som er god undervisning:
1. Tydelig struktur på undervisningen og læreprosessen
2. Effektiv utnyttelse av læretiden
3. Sammenheng mellom mål, innhold og metodevalg
4. Mangfold av metoder og organiseringsformer
5. Innøving av ferdigheter mentalt og fysisk
6. Lærerens individuelle støtte til den enkelte elev
7. Et undervisningsklima som fremmer læring
8. Meningsskapende språk i undervisningen
9. Tilbakemelding fra elevene omkring læreprosessens form og innhold
10. Avklaring av krav og vurderingskriterier til elevens prestasjoner
Det som jeg bet meg merke i var alle de ulike måtene det finnes for planlegging. Når jeg så over disse så visste jeg om alle de ulike måtene, men når du plutselig har alle samlet foran deg så ser det plutselig så mange ut. Jeg tror at i ulike planleggingsfaser i skolen at det er viktig å ha alle disse nivåene foran seg, for da er det lettere å huske på dem og det kan være lettere med en metode i en type planlegging enn en annen. Dette med ulike måter å planlegge på varierer etter hver enkelt skole, men alle tar utgangspunkt i læreplanene.
En ting som Åshild presenterte for oss i forhold til dette med undervisningsplanlegging var diamantskjemaet. Dette virket veldig komplisert til å begynne med så får vi se hvordan det er å bruke det i vår egen planlegging av praksis.
Det som jeg tror kan være en veldig stor utfordring som lærer er å kunne få til dette med tilpasset opplæring. I vår praksis klasse er det noen elever med spesielle behov, som vi må tilpasse arbeidsplanene litt for, men nå i begynnelsen er dette heldigvis noe vi får hjelp av Anny til.
Men sånn ellers så tror jeg dette er en stor utfordring, og at det er en sak som en må venne seg til, og som varierer veldig etter hvilke behov en må ta hensyn til i forhold til hver enkelt elev og spesialelev.
Det som jeg kommer til å legge stor vekt på i planlegginga til praksis er at det skal være variert undervisning, både for at det i løpet av disse to ukene skal være noe som har fanget oppmerksomheten til hver elev, men også for at jeg selv og min praksisgruppe skal få prøve ulike metoder for å se om det er noe jeg kan undervise i selv, og hvilke metoder som passe best i denne klassen. For i en annen klasse kan det være en annen undervisningsform som passer bedre.
I denne planleggingen er det derfor viktig å ivareta MAK(V)ISE-prinsippene:
- Variere
- Motivere
- Aktivisere
- Konkretisere
- Individualisere
- Samarbeide
- Evaluere
Det er også viktig å se på rammefaktorene for å kunne få til en god undervisningsøkt.
Jeg fikk veldig mye ut av denne pedagogikk økta, og det gjorde at jeg ble enda litt mer gira på å sette i gang med planlegginga enn før, da jeg nå har noe å gå ut fra.
Blir spennende å se hvordan undervisningsopplegget fungerer, men det kommer nok helt sikkert til å bli lærerikt uansett.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar